Kemahiran memproses maklumat merupakan keupayaan dan kebolehan pelajar untuk menganalisis dan mentafsir bahan yang dibaca dan didengari.
Tujuan?
Tujuan memproses maklumat adalah supaya bahan berkenaan boleh menghasilkan penulisan yang diperlukan mengikut kehendak soalan tugasan.
Jenis?
Terdapat dua jenis maklumat yang perlu diproses atau dianalisis iaitu maklumat berbentuk kuantitatif dan maklumat berbentuk kualitatif. Maklumat yang berbentuk kuantitatif adalah maklumat yang berkaitan dengan nombor manakala maklumat yang berbentuk kualitatif ialah maklumat yang berdasarkan teks, lakaran, rajah dan foto/gambar.
1.MENGANALISIS MAKLUMAT YANG DIKUMPUL.
Analisis dimaksudkan dengan
- pemikiran kritis melibatkan penggunaan operasi
- kemahiran berfikir asas untuk mengenal pasti sesuatu hujah itu dapat ditafsir dan difahami dengan jelas
- analisis hujah perlu dibuat dengan terperinci, objektif dan gigih
Tujuan menganalisis maklumat adalah untuk
- meningkatkan kefahaman
- menjelaskan idea tentang maklumat yang ditemui
Terdapat dua kemahiran menganalisis secara kritis iaitu:
- menganalisis idea
- menganalisis hujah
- Mengelas
- Membanding dan membeza
- Meneliti hubungan bahagian keseluruhan
- Membuat urutan
- Mengenalpasti unsur yang diguna dalam pemikiran seseorang.
- Mencari sebab dan kesimpulan
- Mengusul periksa andaian
- Membuat urutan yang betul
- Mengatur perkara mengikut susunan
Kemahiran ini adalah untuk:
- mentafsir data-data yang telah dikumpul berdasarkan :
1. JADUAL |
2. CARTA |
3. GAMBAR |
4. RAJAH |
PEMERHATIAN |
UJI KAJI |
PEMBOLEH UBAH |
Apa tujuannya?
Tujuan mentafsir maklumat dan membuat kesimpulanan adalah untuk:
- mengesan pola atau corak berdasarkan data yang diperolehi
- menyatakan hubungan di antara data yang dikumpulkan
- membuat kesimpulan berdasarkan data yang dikumpulkan
- data yang holistik (menyeluruh)
- memastikan keseimbangan dalam memberi idea dan pendapat
- pentaksiran yang tidak menepikan unsur humanistik
3. MENILAI MAKLUMAT
Definisi
1. Membuat pertimbangan mengenai :
- nilai
- idea
- kerja
- penyelesaian
- kaedah
- bahan
2. melibatkan penggunaan kriteria dan juga 'standard-standard' untuk menilai sejauh mana sesuatu perkara itu tepat, berkesan dan memuaskan.
Kriteria menilai maklumat
- Autoriti
- Ketepatan maklumat
- Saksama
- Nilai semasa
- Lengkap dan jelas
- Tepat
- Cepat
- Lengkap
- Ringkas
- Berkaitan
Adalah kemahiran untuk :
- mengolah
- menjadikan data dalam bentuk baru
- bersepadu
- mencadangkan satu pembaharuan atau kefahaman baru
- menggabungkan idea
- menggubal semula
- menyatukan idea-idea
Tiada ulasan:
Catat Ulasan